Comunicat de presă: Avicultura românească în mare dificultate!

Comunicat de presă: Avicultura românească în mare dificultate!

Primul sector ameninÈ›at de faliment – producÈ›ia de ouă pentru consum! 

- Comunicat de Presă -

În primul rând Uniunea Crescătorilor de Păsări din România (UCPR) doreÈ™te să reitereze faptul că sprijină politicile României È™i ale UE, menite să ajute cetățenii ucraineni.

Cu toate acestea, liberalizarea ulterioară a comerÈ›ului nu este un instrument relevant pentru atingerea acestor obiective, deoarece are un potenÈ›ial uriaÈ™ de a destabiliza pieÈ›ele României pentru sectoarele sensibile, în special în cazul nostru pentru sectorul de carne de pasăre È™i ouă consum.

Acest lucru este ilustrat de liberalizarea totală a importului de carne de pasăre È™i ouă consum încă din anul 2022, care a dus la o creÈ™tere semnificativă a cantităților importate.

Conform datelor Eurostat, importul total de ouă de găină proaspete pentru consum din Ucraina spre UE, în perioada ianuarie-iunie 2024, a crescut cu 42,7% anual.

Importul de ouă de consum proaspete în România din Ucraina, în primele È™ase luni din 2024, a atins 534 tone, 48% creÈ™tere față de aceeaÈ™i perioadă a anului 2023, cu preÈ›uri de import sub cele ale ouălor româneÈ™ti, dar cu o tendință descrescătoare pe parcursul perioadei, de la o medie de 0,12 euro/ou în luna ianuarie 2024 la cca 0,06-0,07 euro/ou în lunile iulie-august 2024, din informaÈ›iile primite de la fermieri.

Volumul în creÈ™tere al importurilor de ouă din Ucraina, la preÈ›uri scăzute È™i de calitate slabă, exercită presiuni grave asupra preÈ›urilor la poarta fermei. În primele È™apte luni din 2024, preÈ›ul mediu reprezentativ al ouălor din centrele de ambalare din România a scăzut cu 10%, la 179,20 EUR/100 kg (circa 0,11 EUR/ou) în iulie 2024 față de iulie 2023. PreÈ›ul în iulie 2024 este cu 9,4% mai mic decât media anuală pe 2023. Statisticile naÈ›ionale raportează o scădere a preÈ›ului la fermier cu aproape 14,7%, în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu acelaÈ™i trimestru din 2023 È™i cu uÈ™or sub 8% comparativ cu preÈ›ul mediu pe 2023, în condiÈ›iile în care preÈ›ul principalelor costuri de producÈ›ie (furaj, material biologic, combustibil) este în creÈ™tere.

Vânzarea în afara țării a ouălor produse în România este, de asemenea dificilă, deoarece importul de ouă ucrainene în UE înlătură, în general, ouăle provenite din România pe pieÈ›ele tradiÈ›ionale.

MenÈ›ionăm faptul că, producÈ›ia de ouă consum în fermele din România este foarte fragmentată È™i este nevoită să concureze cu ferme de dimensiuni uriaÈ™e din Ucraina. Efectivul de găini deÈ›inut de o singură companie în Ucraina este egal cu efectivul de găini deÈ›inut de România în toate fermele existente. Este uÈ™or de presupus că liberalizarea comerÈ›ului ajută 2-3 companii ucrainiene, nicidecum populaÈ›ia ucraineană.

Importul de carne de pasăre, refrigerată È™i congelată, în România din Ucraina, în primele 6 luni din anul 2024 au ajuns la cca 4000 tone, față de 78 tone importate în aceeaÈ™i perioadă a anului 2021, cu potenÈ›ial de creÈ™tere semnificativă în semestrul II 2024.

MenÈ›ionăm că fermierii avicoli din Ucraina folosesc doar tehnologiile standard de creÈ™tere, fără implementarea tehnologiilor europene. Conform studiului realizat de RSK ADAS Ltd în luna Martie 2024 la solicitarea AVEC (AsociaÈ›ia Procesatorilor È™i ComercianÈ›ilor de Carne de Pasăre din țările UE), costul de producÈ›ie pe kg de carne de pasăre, în baza legislaÈ›iei actuale È™i viitoare privind protecÈ›ia mediului – Directiva IED, bunăstarea animalelor, sănătatea animalelor È™i siguranÈ›a alimentelor, duc la creÈ™terea costului de producÈ›ie în UE cu 37,5% față de costul unui pui standard realizat Ucraina. AceeaÈ™i situaÈ›ie se întâlneÈ™te È™i la ouă consum. Ucraina creÈ™te găini ouătoare doar în cuÈ™ti vechi neîmbunătățite cu costuri de investiÈ›ie È™i operaÈ›ionale mai mici cu cel puÈ›in 30% față de producătorii români.

Din nefericire, măsurile de protecÈ›ie (taxe vamale) luate până acum la nivelul UE, prin adoptarea Reglementării Comisiei (UE) 2024/1827, din 1 iulie 2024, n-au avut efectul descurajant aÈ™teptat È™i nu sunt suficiente pentru îmbunătățirea situaÈ›iei pe piaÈ›a din România, iar tendinÈ›a de creÈ™tere a importului de ouă È™i carne de pasăre din Ucraina se adânceÈ™te.

Actualul tarif vamal nu are nici un efect restrictiv asupra importurilor din Ucraina. Chiar după adăugarea tarifului vamal, preÈ›urile importurilor de ouă È™i carne de pasăre din Ucraina rămân semnificativ mai mici, comparativ cu cele ale fermierilor români.

CreÈ™terea păsărilor este o producÈ›ie industrială importantă, bazată pe investiÈ›ii mari în mecanizarea È™i automatizarea proceselor de producÈ›ie. De asemenea, investiÈ›iile realizate de fermierii români în vederea respectării măsurilor de bunăstare a păsărilor, a protecÈ›iei mediului, a siguranÈ›ei alimentelor, aduc costuri suplimentare față de producătorii ucraineni care nu aplică în producÈ›ie legislaÈ›ia europeană în domeniile menÈ›ionate.

Importurile din ce în ce mai mari de ouă È™i carne de pasăre din Ucraina pun fermierii într-o situaÈ›ie dificilă, creând tensiuni, diminuând competitivitatea lor, precum È™i viabilitatea fermelor. MenÈ›ionăm că fermele joacă un rol important în lanÈ›ul alimentar garantând aprovizionarea populaÈ›iei cu produse sigure È™i de calitate superioară.

În plus, sectorul de creÈ™tere a păsărilor, ca sector de producÈ›ie primară, este considerat motor al dezvoltării agriculturii È™i economiei în general. Un singur loc de muncă din sectorul de creÈ™tere a păsărilor creează alte 5 locuri de muncă în sectoare din amonte (producÈ›ie de cereale, furaje combinate, transporturi, alte servicii diverse) È™i din aval (abatorizare, procesare, distribuÈ›ie – vânzare, servicii diverse). Falimentarea fermelor din România nu va afecta doar lanÈ›ul intern de aprovizionare cu produse avicole ci È™i numărul de locuri de muncă, bugetul de stat, bugetele locale È™i bugetele altor instituÈ›ii publice.

DeÈ™i, prin acordul de asociere Ucraina s-a angajat că va implementa întreaga legislaÈ›ie europeană, totuÈ™i, până în prezent acest lucru nu s-a întâmplat, din cauza situaÈ›iei socioeconomice complicate din această È›ară. Solicităm autorităților o supraveghere sporită a importurilor, mai ales din punct de vedere al protejării sănătății păsărilor È™i a consumatorilor. Fermierii reclamă faptul că unele produse avicole, dar È™i material biologic (ouă de incubaÈ›ie sau păsări vii), ridică suspiciuni È™i pot pune în pericol întreaga industrie avicolă prin răspândirea de zoonoze.

Din motivele menÈ›ionate mai sus, considerăm că Guvernul României trebuie să recunoască sectorul avicol ca fiind un sector sensibil È™i să trateze cu mare atenÈ›ie importul de produse avicole din Ucraina. Importurile din Ucraina trebuie să respecte pe deplin toată legislaÈ›ia relevantă a UE pentru a nu concura neloial producÈ›ia internă care are costuri superioare rezultate din aplicarea acestei legislaÈ›ii.

În lumina celor menÈ›ionate mai sus, pentru stabilizarea pieÈ›ei ouălor È™i a cărnii de pasăre È™i prevenirea unor È™ocuri economice È™i mai grave, cu efect pe termen lung, solicităm autorităților statului să propună Comisiei măsuri de protecÈ›ie, conform Art. 4, paragraful 1, al Reglementării (UE) 2024/1392 a Parlamentului È™i Consiliului European È™i, mai concret, să interzică importul de ouă È™i carne de pasăre din Ucraina.

Până la o decizie la nivelul Comisiei UE, solicităm autorităților statului interzicerea unilaterală a importurilor de produse avicole din Ucraina, pe modelul altor state membre din vecinătatea Ucrainei.

Adunarea Generală a UCPR
PREȘEDINTE

Prof. univ. dr. ILIE VAN


Prezentul Comunicat de Presa a fost consultat È™i aprobat de Adunarea Generală a Uniunii Crescătorilor de Păsări din România